غار نباتی ندوشن گنجینه ای طلایی 

به گزارش یزدفردا به نقل از   روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: منطقه پهناور و کویری و کوهستانی یزد که با همه ویژگی های آداب و رسوم و فرهنگ و سنت های کهن ، دارای آثار تاریخی، باستانی و غارهایی است که آثار تمدن کهن به وضوح در آن دیده می شود.
بی شک منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری از مهمترین سرمایه های ارزنده و ماندگار سرزمین کهن یزد به شمار می رود و غارهای تاریخی نیز به عنوان امانت و میراث فرهنگی است که هر گونه تخریب و نابودی آن در تزلزل پایه های صنعت گردشگری نقش موثری دارد.
در استان یزد بیش از 30 غار تاریخی وجود دارد که می توان به غارهای اشکفت یزدان، موبدان فیروز ، چله خانه بنادکوک سادات، زمرد ( چرخ الماس)، اعلا، چکو ، مخوف ، مغستان، یخ، گل عقدا، خاکستر، اتاق سفید و خانه خدا اشاره کرد.
در این میان یکی از غارهای تاریخی و زیبا ، غار نباتی ندوشن است که این غار بین نصر آباد و ندوشن در نزدیکی مزرعه گل سرخ قرار دارد.
این غار از لحاظ زیبایی و وجود ستون های بسیار زیبا و سخت و بارگاه های طبیعی ناشی از عمل استالاگمیت و استالاگیت و بلورهای گل کلمی در دالان های مختلف تغییر می کند و فضای بسیار جالب و بدیع به وجود آورده است.
در قسمت هایی از غار حوضچه های کوچکی از آب به چشم می خوردو در بعضی از فصول سال قطرات آب از سر بلورهای گل کلمی غار ریزش می کند و نشان دهنده این واقعیت است که پس از میلیون ها سال هنوز این غار فعال است.
غار نباتی ندوشن از نظر زمین شناسی و مطالعه دانشجویان و تهیه عکس و اسلاید و جذب توریست طبیعی بسیار ارزنده است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا